Den gode rytter

I Dansk mountainbike klub (DMK) har vi det godt med hinanden, og vi støtter op om fællesskabet i klubben. Vi opfordrer til at du deltager i arrangementerne i klubben, både fordi vi har det sjovt og fordi vi får en masse gode oplevelser sammen eksempelvis: Interne og eksterne løb, træningslejre i ind- og udland, Julefrokost og fællesture til f.eks. Sverige. De mange gode oplevelser er også en god måde at komme ind i fællesskabet som ny rytter i DMK. Der er desuden altid brug for en hjælpende hånd til løb – til at vifte med flag, holde styr på trafikken, stå i kaffeboden eller i indskrivningen

 

DMK rytteren.

Alle ryttere i DMK kører med hjelm. Det er altid en god idé at have pumpe, dækjern og ekstra slange med til træning, også hvis du kører tubelees. På de længere ture bliver du sikkert tørstig og sulten, eller din krop får brug for et sukker tilskud. Derfor er det også en god idé at have vand eller lign. i drikkedunken og en gel-bar, energibar, banan eller lign. med i baglommen. Der kan være rigtig langt hjem for en rytter der er gået sukkerkold eller har kramper.

DMK-ryttere har generelt en god omgangstone. Men når spurten går ind, eller trætheden melder sig, kan sindene komme i kog. Bare husk, at vi også skal kunne mødes i klubben efter træning. Derfor er det vigtigt at holde den gode tone, også under træning. 🙂

 

DMK tøjet.

Når du trækker i DMK tøjet skal du huske at du samtidig er ambassadør for klubben, det betyder at folk bemærker hvad du gør og siger. Dine klubkammerater og vores sponsorer forventer at du opfører dig fornuftigt, dette gælder især træner gruppen som skal foregå med det gode eksempel. Derfor skal du ikke give finger, spytte eller råbe skældsord efter hunde mennesker, fodgængere, heste og andre der færdes langs sporene heller ikke selvom det nogle gange kan være ganske fristende, og der sikkert også er nogen der fortjener en opsang. Ligeledes skal du sænke farten når du møder nogen af ovenstående, det samme gælder når du møder en trail løber, MTB sporet er ikke vores alene, der skal være plads til alle. Vi respektere der hvor der er skiltet med cykling forbudt og vi kører ikke på gravhøjene i skovene. Vi overholder færdselsreglerne, respektér de røde lys og kør på cykelstierne, med mindre de er helt håbløse. Kør én og én, hvis vejen er smal. Skal du lade vandet, så tænk på andres blufærdighed, ikke alle steder er passende. Skrald skal IKKE smides i naturen, med mindre der er tale om organisk affald som f.eks. æbleskrog, bananskræller o.l. Dog er det ikke i orden at smide det ind i folks haver, indkørsler, på fortove osv.

 

Vi kører til aftalt tid.

Vi forventer at de der vil til træning, også kommer til aftalt tid. Det kan være rigtig koldt at stå og vente og da vi ikke har tilmelding til træningen og dermed ikke ved hvor mange der kommer, ved vi heller ikke hvem vi venter på. Så kom hellere 5 minutter før end at forsøge at hente os 5 minutter efter (selvom det er god, hård træning).

 

Træneren.

Respektér, når din træner taler. Trænerne er udvalgt af klubben fordi de kan give dig en god og seriøs træningsoplevelse. Han/hun kan være sød og rar, når beskeder kun skal gives én gang. Men forvent ikke at det varer ved hvis han/hun ikke bliver respekteret.

 

Når vi kører i grupper.

Den forreste kører er gruppens øjne og skal derfor være opmærksom på modkørende og give signal til den næste i gruppen ved at “råbe” forfra, det samme gælder for den bagerste kører, her er det bare mest praktisk at råbe “bagfra” Når du kommer ud fra sporet og skal passere en grusvej, eller andet, er det god stil at sænke farten og evt. “råbe” se op til resten af gruppen hvis der er hunde, mennesker og andet på stien. Vi hilser så vidt det er muligt, og der er luft til det på andre vi passerer på vores vej, det giver en god stemning i skoven. Hvis der ligger en rytter og roder rundt i skovbunden SKAL du spørge om vedkommende er ok, også selv om det ødelægger et virkelig godt flow, det kunne være dig selv der lå der. Skal du passere en større vej “råber” du fri (Hvis vejen er fri) eller se op hvis du selv kan nå over men den næste ikke kan. Hvis du har en defekt på din cykel undervejs råber du defekt så stopper resten af gruppen og du undgår at blive sat fordi ingen ved at du er i stykker. Man kan sagtens risikerer at blive væk under en touring eller træning i skoven, skulle det ske for dig skal du blive stående på det stedet hvor resten af gruppen forsvandt, det er den eneste måde du kan blive fundet igen.

Hovedreglen hedder: Dem der kører ned, holder for dem der kører op. Husk at vise hensyn til andre ryttere i skoven, der skal være plads til alle. Vi kører ikke efter devisen: Survival of the fittest.

 

Punktering og træthed.

Du vil normalt ikke blive efterladt hvis du punkterer eller er meget træt. Punkteringer kan ske for alle. Punkterer du i et interval vil resten af  gruppen køre færdig og derefter samle dig op (dette gælder dog ikke børn og ungdom, hvor der hjælpes med det samme). Det kan være en rigtig god idé, at du fjerner sten fra dine dæk og checker dækkene med jævne mellemrum, da et slidt dæk har nemmere ved at punktere end et nyt.

 

Træningen.

I DMK opdeles træningen i børne/ungdom, elite, sportstræning og kvinde holdet samt div. touring ture.

 

Hjemmesiden og Facebook grupper.

Formålet med hjemmesiden www.mtb.dk er at give brugerne mulighed for at finde informationer om klubben, nyheder, artikler, træning, arrangementer, ture og andre ryttere i klubben. Som DMK-medlem kan du debattere med andre ryttere om forskellige emner i forummet, og i skrotbunken kan du bytte/sælge klubtøj og andre cykelrelaterede ting.

På Facebook gruppen: DMK – Dansk mountainbike klub er der ofte gode debatter, tur opslag og billeder. Vi opfordrer til at der ALTID holdes en sorber tone på de sociale medier, husk at ironi ikke altid skinner igennem i det skrevne.

 

Rigtig god fornøjelse i skoven og husk at passe på hinanden.